blog blog .

blog

چطور قفل گوشی را بدون از بین رفتن اطلاعات باز کنیم؟

ممکن است فکر کنید که اطلاعات مهمی ندارید که بخواهید از آن محافظت کنید یا دست کم اطلاعات شما به درد کسی نمی‌خورد. اما این تفکر اشتباه را کنار بگذارید! شما باید از اطلاعات خود تا می‌توانید محافظت کنید؛ زیرا می‌تواند گزینه مناسبی برای برخی از افراد سودجو باشد تا بتوانند از آنها برای مقاصد خود استفاده کنند. از اطلاعات مخاطبین و پیام‌رسان‌‌ها گرفته تا تصاویر و نوشته و اطلاعات حساب‌های گوناگون که امروزه به دلیل سادگی استفاده در تلفن‌های همراه ذخیره می‌شود.

 

تلفن‌های همراه امروزی روش‌های گوناگونی برای محافظت از اطلاعات کاربران دارند که ابتدایی‌ترین و نخستین سطح امنیتی، قفل صفحه نمایش است. این قفل اطلاعات کلی که روی دستگاه شما قرار دارد را محافظت می‌کند و اجازه نمی‌دهد کسانی که آن را نمی‌دانند وارد دستگاه شما شوند. میزان محافظتی که از دستگاه شما خواهد شد؛ به امنیت تلفن همراه و البته سیستم عامل آن بستگی دارد. بی‌شک شما نیز شنیده‌اید که برخی دستگاه‌ها و سیستم عامل‌ها مانند گوشی آیفون و سیستم عامل iOS، یا One Plus و اندرویدی که دارد؛ امنیت بالاتری به کاربران می‌بخشد.

اینکه برای محافظت بیشتر از اطلاعات خود چه باید بکنید؛ در حوصله این بحث نیست و در نوشتارهای دیگر بررسی خواهد شد. هدف از نگارش متن پیش رو، این است که اگر رمز قفل صفحه نمایش خود را فراموش کردیم یا به هر دلیلی نتوانستیم آن را باز کنیم؛ چه باید کنیم؟ زیرا بسیاری از دستگاه‌ها در این شرایط به دلیل حفظ امنیت مالک تلفن همراه، اطلاعات داخل آن‌را پاک می‌کنند تا فرصت سواستفاده از سودجویان را بگیرد. بنابراین اگر رمز عبور را فراموش کردیم؛ چگونه می‌توانیم بدون پاک شدن اطلاعات، قفل گوشی را باز کنیم؟

 

بیشتر بخوانید:
نحوه فعال و غیر فعال کردن پراکسی در گوشی های اندروید


باز کردن قفل گوشی آیفون بدون پاک شدن اطلاعات
راه‌های گوناگونی برای باز کردن قفل صفحه نمایش شما وجود دارد که بستگی به تلفن همراه شما و سیستم عامل آن دارد. در آیفون‌ها که خطر پاک شدن اطلاعات به دلیل فراموشی رمز عبور، بسیار بالاست؛ بازیابی رمز و باز کردن گوشی بدون پاک شدن اطلاعات کار دشواری نیست! تنها کافی است که Apple ID خود را بازیابی کنید و به دستگاه اجازه راه‌اندازی مجدد دهید. آیفون شما در صورتی‌که مطمئن شود خود شما رمز را فراموش کرده‌اید و خطری دستگاه را تهدید نمی‌کند؛ اجازه می‌دهد رمز را بازیابی کرده و با تنظیم یک رمز عبور جدید، گوشی خود را باز کنید. برای انجام این کار البته پاسخ به پرسش‌های امنیتی نیاز است. بنابراین اگر پرسش‌های امنیتی خود را تنظیم نکرده‌اید؛ هرچه سریع‌تر این‌کار را انجام دهید.

خط مشی و سیاست‌های اپل، حفظ و نگه‌داری از اطلاعات کاربران است. برای این شرکت تفاوتی ندارد اطلاعات شما چیست! از تصاویر سلفی گرفته تا یادداشت‌ها، پیام‌ها، مخاطبین و اطلاعات دیگری که روی آیفون شما وجود دارد؛ برای سیستم عامل این شرکت مهم است و از آن محافظت می‌کند. البته محافظت اطلاعات در iOS به این معنا نیست که هیچ‌کس جز شما نمی‌تواند وارد تلفن همراه‌تان شود! هکرها راه‌های فراوانی برای دست‌یابی به این اطلاعات دارند؛ اما با این همه محافظت اطلاعات در این سیستم عامل و سخت‌افزار، بهتر از تلفن‌های همراه دیگر است.

 

همان‌گونه که بیان شد؛ در گوشی‌های آیفون بهترین راه استفاده از توانایی‌های سیستم عامل است. اینکه با اتصال به iTunes، وارد کردن رمز Apple ID و سپس پاسخ به پرسش‌های امنیتی، رمز عبور خود را بازیابی کرده و به دستگاه‌تان وارد شوید. استفاده از برنامه‌های متفرقه را به‌کل فراموش کنید! متاسفانه اپل قدری حساس است و اگر متوجه شود که برنامه یا دستگاه دیگری قصد وارد شدن به تلفن همراه شما را دارد؛ به سرعت دستگاه‌تان غیر فعال می‌شود که امکان دارد اطلاعات خود را نیز از دست بدهید. بنابراین از برنامه‌هایی که چنین ادعایی دارند؛ دوری کنید.

باز کردن قفل گوشی‌های اندرویدی بدون پاک شدن اطلاعات
در سیستم عامل اندروید به دلیل آزادی عمل بیشتر، می‌توانید از راه‌های گوناگونی استفاده کنید. البته تذکر می‌دهیم که تا می‌توانید از راهکارهای قانونی استفاده کنید. راهکارهای قانونی، روش‌های مورد تایید سیستم عامل و گوگل است. بدون شک شما نیز پس از فراموش کردن رمز عبور دستگاه خود یا باز نشدن آن به هر دلیلی، این پرسش که چگونه رمز گوشی را باز کنیم بدون پاک شدن اطلاعات شیائومی خود، ذهن‌تان را درگیر کرده است. البته تفاوتی در برند تلفن همراه شما وجود ندارد! ممکن است بپرسید که چگونه رمز گوشی را باز کنیم بدون پاک شدن اطلاعات هواوی خود. زیرا تلفن‌های اندرویدی تا اندازه‌ای از نظر امنیت به یکدیگر شباهت دارند.

 

به دلیل آشنایی اندک کاربران با روش بازیابی رمز عبور به کمک ایمیل (در سالهای دور البته) بسیاری ترجیح می‌دادند نرم‌افزاری را دانلود و نصب کنند که به کمک آن قفل گوشی آنها باز شود. شاید انتظار داشتند یکی از صحنه‌های فیلم‌های جیمز باند یا ماموریت ناممکن را نیز تجربه کنند. اما در حقیقت این موارد برای فیلم‌هاست و دنیای واقعیت کمی متفاوت است. البته برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانند قفل صفحه گوشی شما را باز کنند؛ اما استفاده از آنها شرایط خاص خودش را دارد. بنابراین انجام این‌کار چندان توصیه نمی‌شود. اما اگر اصرار به انجام آن دارید؛ برنامه‌های گوناگونی در Google Store وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید. در ادامه یکی از این برنامه‌ها معرفی می‌شود.

بازکردن قفل گوشی به کمک برنامه Dr.Fone
این برنامه بیش از یک میلیون بار دانلود و نصب شده و توانسته با ۸هزار رای کاربران، رتبه ۴.۹ را به‌دست آورد که امتیاز بسیاری خوبی است. البته یادآور می‌شویم که تیم تکنولایف به هیچ‌وجه این برنامه را تایید یا رد نمی‌کند و استفاده از آن بر عهده کاربران است. ممکن است این برنامه به شما کمک کند و ممکن است به دستگاه شما آسیب برساند؛ بنابراین پیش از هر چیزی این موضوع را در نظر داشته باشید.

این برنامه ادعا می‌کند که می‌تواند ۴ نوع از قفل‌های صفحه نمایش (اثر انگشت، تشخیص چهره، پین کند و الگوی قفل) را باز کند. بنابراین تا اینجای کار می‌توان گفت که برنامه کامل و مناسبی است. از اندروید ۵ به بالا، گوگل سیاستی را در پیش گرفت که به‌وسیله آن، جیمیل ثبت شده روی گوشی به عنوان مالک اصلی شناخته شده و در هر صورت باید با دسترسی به آن جیمیل گوشی را راه‌اندازی کنید. به بیان بهتر، هنگامی که دستگاه خود را به تنظیمات کارخانه برمی‌گردانید یا آن را راه‌اندازی مجدد می‌کنید؛ باید ابتدا جیمیل پیشین که روی دستگاه وجود داشت را Verify کنید. برای انجام این کار نیز جیمیل مورد نظر و رمز عبورش نیاز است.

 

این محافظت، افراد فراوانی را به دردسر انداخته است. نرم‌افزار Dr.Fone می‌تواند این قفل را نیز دور بزند و به شما امکان راه‌اندازی دستگاه را بدون نیاز به جیمیل پیشین بدهد. اکنون می‌توانید جیمیل جدیدی برای دستگاه تعریف کرده و مالکیت آن‌را (از نظر گوگل) تغییر دهید. این نرم‌افزار همچنین روی ۱۵ برند گوناگون تلفن همراه اندرویدی کار می‌کند. البته در نظر داشته باشید که باید آن‌را روی کامپیوتر خود نصب کرده و استفاده کنید. بنابراین اگر به اینکه چگونه رمز گوشی را باز کنیم بدون پاک شدن اطلاعات شیائومی خود فکر می‌کنید؛ یکی از گزینه‌ها می‌تواند این برنامه باشد.

راه‌های دیگری نیز برای باز کردن قفل گوشی‌های اندرویدی وجود دارد. از شکستن قفل گوشی با کد گرفته تا باز کردن رمز گوشی با تماس اضطراری ، همگی راه‌کارهایی است که ممکن است آنها را شنیده باشید. هر یک از این راه‌ها امکان دارد در زمانی خاص به کمک شما بیاید. اما اگر آنقدر حساس هستید که نمی‌خواهید اطلاعات خود را از دست بدهید و مدام به اینکه چگونه رمز گوشی را باز کنیم بدون پاک شدن اطلاعات هواوی خود فکر می‌کنید؛ بهتر است از خود گوگل کمک بگیرید.

باز کردن گوشی به وسیله جیمیل
سرویس پیام‌رسان گوگل که Gmail نام دارد؛ توانست جایگزین بسیاری مناسب و فراگیری برای پیام‌رسان یاهو شود. البته مهمترین دلیل این فراگیری پشتیبانی سیستم عامل اندروید از این سرویس بود. بنابراین به احتمال بسیار زیاد شما نیز یک جیمیل دارید که آن را در تلفن همراه اندرویدی خود وارد کرده یا با آن حساب اینستاگرام ساخته‌اید. پیش از هر چیزی این را بدانید که آدرس جیمیل شما و رمز عبورش را باید بدانید! افراد فراوانی وجود دارند که نه آدرس خود را می‌شناسند و نه آگاهی خاصی از رمز عبورشان دارند. مراجعه به فروشگاه‌هایی که خدمات نرم‌افزاری انجام می‌دهند؛ نمی‌تواند دردی از شما دوا کند. آگاهی از اطلاعات و حفاظت از آنها وظیفه هر شخص است. نه تنها باید جیمیل و رمز عبور خود را بدانید؛ بلکه نباید آن را در اختیار شخص دیگری نیز قرار دهید.

بازکردن قفل صفحه نمایش گوشی به کمک جیمیل امن‌ترین و بهترین راهی است که می‌توانید انجام دهید. به‌خاطر داشته باشید که برای انجام این‌کار باید جیمیلی که روی دستگاه فعال است و رمز عبورش را داشته باشید! پس از چندبار اشتباه وارد کردن رمز یا الگو، هشداری نشان داده می‌شود که برپایه آن باید ۳۰ ثانیه صبر کرده و سپس دوباره امتحان کنید. از این به بعد هر بار که اشتباه باشد؛ به این زمان اضافه می‌شود تا شاید کاربر رمز را به‌خاطر آورد.

 

پس از نمایش هشدار وارد شدن مکرر رمز ورود اشتباه، می‌توانید انتخاب کنید که ۳۰ ثانیه صبر کنید یا با انتخاب گزینه Next، سراغ راه‌های دیگر بروید. با انتخاب Next دو گزینه پیش روی شما نشان داده می‌شود؛ بازیابی با پاسخ به پرسش‌های امنیتی یا بازیابی به کمک وارد کردن اطلاعات جیمیلی که روی دستگاه نصب کرده‌اید. سوالات امنیتی، پرسش‌هایی درباره موضوعات زندگی خصوصی شماست که ممکن است دیگران اطلاعی از آن نداشته باشند. برای مثال، شغل رویایی شما چیست؟ نام خیابانی که در آن بزرگ شده‌اید چیست؟ نخستین حیوان خانگی شما چه نام داشت؟ این پرسش و پاسخ‌ها، هم برای گوگل در سیستم عامل اندروید و هم برای اپل در سیستم عامل iOS بیشترین اعتبار را دارد. به صورتی که هویت شما را به‌طور کامل احراز خواهد کرد.

اگر پرسش‌های امنیتی و پاسخ آن‌ها را از پیش تنظیم کرده باشید؛ می‌توانید با استفاده از آنها قفل صفحه نمایش خود را باز کرده و رمز ورود جدیدی را برای آن تعیین کنید. اما اگر چنین کاری نکرده‌اید یا دست کم پاسخ‌ها فراموشتان شده‌است؛ راه دوم که وارد کردن اطلاعات جیمیل موجود روی دستگاه است را انتخاب کنید. بدین ترتیب می‌توانید با وارد کردن نام کاربری (جیمیل) و رمز عبور آن، قفل صفحه نمایش باز خواهد شد و شما می‌توانید رمز جدیدی را تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید:
چگونه برای برنامه های گوشی سامسونگ رمز بگذاریم


پیشتر در برنامه Find My Device گوگل که به کمک آن می‌توانستید محل دستگاه گم یا دزدیده شده خود را پیدا کنید؛ توانایی تنظیم رمز عبور جدید وجود داشت که متاسفانه اکنون این گزینه دیگر در دسترس نیست! شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات گوگل خود (جیمیل و رمز عبور آن) از موقعیت دستگاه خود آگاه شوید. در این هنگام پنجره‌ای متشکل از سه گزینه برای شما نمایش داده می‌شد که شامل Erase، Lock، Play Sound بود. شما می‌توانستید با انتخاب گزینه Lock رمز عبور جدیدی برای دستگاه خود تنظیم کنید و به‌سادگی قفل صفحه نمایش خود را دور بزنید. اما این امکان دیگر در دسترس نیست و بهتر است راه‌های دیگر را امتحان کنید.

شکستن قفل گوشی با کد
شکستن قفل گوشی با کد برای زمانی بود که همه برای قفل گوشی خود از الگو استفاده می‌کردند. البته اکنون هم در صورتی که از اثر انگشت یا تشخیص چهره استفاده می‌کنید؛ پین کد پشتیبان می‌تواند راه مناسبی برای باز کردن قفل گوشی شما باشد؛ البته اگر آن‌را به خاطر داشته باشید. در این حالت و پس از چندبار اشتباه، می‌توانید پین کد پشتیبان یا عبارتی که به عنوان پسورد تنظیم کرده‌اید را وارد کنید و قفل گوشی را باز کنید. بنابراین اگر هنوز فکر می‌کنید که چگونه رمز گوشی را باز کنیم بدون پاک شدن اطلاعات شیائومی داخل آن، شاید این گزینه بتواند شما را یاری دهد.

 

مورد دیگری که ممکن است بسیاری از کاربران بخواهند امتحان کنند؛ باز کردن رمز گوشی با تماس اضطراری است. شاید به این فکر می‌کنید که چگونه رمز گوشی را باز کنیم بدون پاک شدن اطلاعات هواوی اکانت و تمام اسنادی که داخل آن قرار دارد؟ و شاید در نظر دارید که باز کردن رمز گوشی با تماس اضطراری امکان‌پذیر است. اما خیر… چنین امکانی وجود ندارد! گزینه تماس اضطراری برای انجام این‌کار تعبیه نشده‌است. در بهترین حالت، این گزینه در تلفن‌های همراه قرار گرفته تا زمانی که شخصی دستگاهی را پیدا کرد؛ طی برقراری یک تماس اضطراری، آن‌را به مالک اصلی بازگرداند. در بدترین حالت نیز برای زمانی است که شما در دردسر افتاده‌اید و شخص دیگری می‌خواهد با گوشی شما به اورژانس یا پلیس اطلاع دهد. بنابراین باز کردن رمز گوشی با تماس اضطراری را فراموش کنید.

سخن پایانی
حفاظت از اطلاعات و اسنادی که روی گوشی تلفن همراه خود دارید؛ کاری ضروری و مهم است که نادیده گرفتنش آسیب‌هایی جدی به بار خواهد آورد. با انتخاب یک رمز عبور مناسب و ایمن برای صفحه نمایش گوشی خود، نخستین گام را در مسیر حفاظت از اطلاعات خود برخواهید داشت. برای حفاظت بیشتر از اطلاعات شخصی، از رمزهای درون برنامه‌ای دیگر استفاده کنید. برای مثال می‌توانید با تنظیم رمز عبور برای پیام‌رسان‌های خود (واتس‌اپ و تلگرام) امنیت آنها را افزایش دهید. همچنین در برخی از تلفن‌های همراه مانند گوشی های سامسونگ، می‌توانید با ایجاد پوشه امن، اطلاعات مهم خود را در آنجا نگهداری کنید. در کنار این موارد، پشتیبان‌گیری از اطلاعات خود را فراموش نکنید و بهتر است از اسناد و اطلاعات مهم خود، هر هفته Backup تهیه کنید.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۵۷:۲۵ توسط:admin موضوع: نظرات (0)